Kan jag göra något för att få mitt beslut från Migrationsverket avgjort snabbare?

hej. enligt migrationsverkets hemsida er ventetiden for beslut om medborgerskap 26 mdr. kan det virkelig passe at man måste vente så længe, också om arendet er ukompliceret? kan man inte gjore noget så det går snabbare?

tack

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det är och under en tid har varit ett högt tryck på Migrationsverket är deras handläggningstider tyvärr ganska långa. Trots att ditt ärende inte är komplicerat så hamnar du i samma kö som alla andra som ansöker om medborgarskap, och som kanske har mer komplicerade ärenden än dig. Dock är tidsfristen enbart vad Migrationsverket tror att det kommer att ta innan du får ett beslut, baserat på vad liknande ärendet tagit för andra personer, så med lite tur kan det alltså gå snabbare än så.

Eftersom Migrationsverket är en myndighet och omfattas av förvaltningslagen (FL) finns det dock någonting du åtminstone kan försöka göra. Handläggningen av ett ärende på en myndighet får ta max 6 månader och efter det kan du som part i ärendet begära att få ärendet avgjort, 12 § FL. Migrationsverket har då 4 veckor på sig att antingen avgöra ärendet eller avslå din begäran om att de ska avgöra ärendet. Migrationsverket kan därmed trots din begäran att få ärendet avgjort säga att du ändå måste fortsätta att vänta. I slutändan blir det alltså en fråga om resurser och om Migrationsverket har tid att avgöra ditt ärende just då. Eftersom Migrationsverket som sagt har väldigt mycket att göra kan du tyvärr få vänta 26 månader.

Använd dig av denna blanketten om du vill begära att få ditt ärende avgjort och skicka sedan in den till Migrationsverket (adress finns på blanketten). Det kan åtminstone vara värt ett försök!

Jag hoppas du fått svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Alma LövgrenRådgivare