FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt08/12/2017

Kan jag ge vårdnaden till min sons pappa?

Hej

Jag har ensamvårdnad på min 7 årig son . Min son brukar träffa sin pappa och på den sista tiden han vill bo med sin far och säger att han vill inte bo med mig . Kan jag ge vårdnaden till hans pappa om jag ser min son trivs mycket hos sin pappa och vill inte vara med mig fast jag gör allt mitt bästa. Ge mig råd tack

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Först och främst kan du och din sons pappa själva (utan skriftligt avtal) bestämma vem sonen ska bo hos, oavsett vem som har vårdnaden. Din fråga är dock huruvida du kan ge vårdnaden till pappan vilket jag kommer att redogöra för nedan.

Om du och din sons pappa är överens om att sonen ska vara under sin pappas vårdnad och bo hos honom kan ni avtala om det. Avtalet ska vara skriftligt och socialnämden ska godkänna det. Du kan även väcka talan så att rätten beslutar om vem som ska ha vårdnad om barnet. Detta framgår av 6 kap. 5-6 §§ Föräldrabalken. När rätten beslutar tar de hänsyn till din sons bästa och vilja, men då din son är såpass ung är det inte säkert att hans vilja beaktas i någon större omfattning.

Min rekommendation är att du och din sons pappa (med er sons bästa i beaktning) kommer överens på egen hand och avtalar om vårdnaden.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare