Kan jag ge ett hus som gåva och få pengar i gåva tillbaka?

Hej!! Jag och min syster ska få ett hus i gåva av våran far. Sen ska min syster köpa ur mig.

Vad är egentligen bäst att göra så de inte blir omkostnader för båda parter??

Är de att ge syster en gåva från min pappa och sen går syster på banken och tar ett lån och ger mig en gåva på dom pengarna eller hur ska man göra för att de ska gå rätt till ??? Jag vill helst slippa alla omkostnader till ex vinstskatt och annat som kan bli. Vad tycker ni man ska göra och hur blir de rätt åt båda parter? För dags läget ska ju syster bo i de hus som vi ska få.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Gåvor är skattefria (8 kap 2 § Inkomstskattelag). Du och din syster inträder i din fars skattemässiga position, den dagen ni bestämmer er för att sälja kommer ni att skatta på vinsten. Du vill sen sälja din andel till din syster. Problemet i frågan är att det som omtalas i frågan inte är en gåva. Det är ett förtäckt köp. Högsta förvaltningsdomstolen tillämpar principen om rättshandlingars verkliga innebörd (RÅ 2004 ref.27). Det innebär att skatteverket kommer att se transaktionen mellan dig och din syster för vad den faktiskt är, oberoende av hur den benämnts i avtalet. Du kommer alltså att bli skyldig att betala skatt för försäljningen.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare