FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag18/11/2018

Kan jag friskriva mig från personligt betalningsansvar som aktieägare och styrelseledamot?

Hejsan!

Jag har en bekant som vill starta ett aktiebolag med mig, han vet om att jag inte har så mycket pengar att komma med nu i början men han menar på att man kan skriva ett slags kontrakt innan som avsäger mig alla krav på ekonomiska krav ifall det går åt skogen, 2 vittnen skall vara med och bevittna det dessutom. Går det att göra så? Om båda startar ett AB ihop blir väl båda ansvariga? Eller går det att skriva ett sådant kontrakt som avsäger mig alla ekonomiska krav?

Han har en konkurs och betalningsanmärkningar i ryggen därav behöver han mig, nu råkar jag veta om anledningen till varför han fick det så jag är inte skeptisk till det och litar på han till 100 procent.

Mvh och tacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då ni vill starta ett aktiebolag är aktiebolagslagen (ABL) tillämplig.

Huvudregeln är att aktieägarna inte har något personligt betalningsansvar

Huvudregeln är att aktieägarna inte har något personligt betalningsansvar, vilket betyder att de inte kan hållas ansvariga för bolagets förpliktelser. Det du som aktieägare riskerar att förlora "om det skulle gå åt skogen", är de pengar du satt in i bolaget, dvs. aktiekapitalet (1 kap. 3 § ABL). Aktiekapitalet ska, om det är bestämt i kronor, uppgå till minst 50 000 kr (1 kap. 5 § ABL).

Personligt betalningsansvar som styreledamot

Även om inte aktieägarna har något personligt betalningsansvar kan du som styrelseledamotriskera personligt betalningsansvar. En styrelseledamot kan exempelvis bli personligt betalningsansvarig då bolaget lider av kapitalbrist, dvs. då bolagets egna kapital (tillgångarna – skulderna) understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet. Föreligger en sådan situation är styrelsen skyldig att upprätta en kontrollbalansräkning och låta bolagets revisor granska den (25 kap. 13 § ABL).

Visar kontrollbalansräkningen att bolagets eget kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet, ska styrelsen kalla till bolagsstämma för att pröva om bolaget ska likvideras (25 kap. 15 § ABL). Följer styrelsen inte dessa regler riskerar de personligt betalningsansvar (25 kap. 18 § ABL). Ansvaret är solidariskt och styrelseledamöterna svarar således gemensamt.

Reglerna om personligt betalningsansvar för styrelseledamöter syftar till att skydda borgenärerna och något avsteg från dessa är inte möjligt. Därmed kan ni inte avtala om att du inte kan bli personligt betalningsansvarig.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alice JohannessonRådgivare