FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt24/02/2018

Kan jag förlora vårdnaden av mina barn för att min man är alkoholmissbrukare?

Hej!

Jag lever ihop med min man och våra tre gemensamma barn.

Min man är periodare. Har gått på AA i ett år nu men inte gett några resultat.

När han körde till jobbet idag så fick han blåsa. 1,4promille.

Hans chef ställde kravet att han skulle söka hjälp innan han fick börja jobba igen.

När han ringde idag och bad om hjälp så ringde socialen mig och de ska starta en utredning eftersom barnen bor med en missbrukare. Kan jag förlora vårdnaden om mina barn eftersom jag låtit dom bo här med honom? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vårdnaden av era barn

Frågor om vårdnaden av barn behandlas i föräldrabalkens (FB) kap. 6. Inledningsvis kan det vara bra att nämna att dessa frågor ska avgöras med hänsyn till vad som anses vara bäst för barnet. Detta framgår av FB 6 kap. 2 a §, och det rör alla beslut om vårdnad, boende och umgänge.

Vid en bedömning av vad som kan anses vara bäst för barnet läggs tyngd vid risken att barnen eller någon annan familjemedlem utsätts för någon sorts övergrepp, far illa eller förs bort, men även barnets behov av en "nära och god kontakt med båda föräldrarna" har betydelse.

Inledande anmärkning: Eftersom jag inte vet någonting mer om hur er specifika situation ser ut (och för att beslut om vårdnad, boende och umgänge alltid avgörs med hänsyn till de specifika omständigheterna i det enskilda fallet) har jag valt att lägga svaret på en ganska generell nivå.

I det fall du beskriver skulle FB 6 kap. 7 § kunna bli aktuell. Om båda föräldrarna har vårdnaden om ett (eller flera) barn och den ena föräldern pga missbruk eller försummelse eller "i övrigt brister i omsorgen om barnet på ett sätt som medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling", kan rätten besluta om att vårdnaden ska överflyttas. I första hand ska då vårdnaden flyttas över till den andre föräldern, vilket i ditt fall skulle vara du.

Om du också då visar dig vara inkapabel eller på något sätt oförmögen att på ett betryggande och säkert sätt utöva vårdnaden över era barn så ska rätten istället anförtro vårdnaden till en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. Detta framgår av FB 6 kap. 7 § 2 st. Det är alltså först om båda föräldrarna inte kan utöva en betryggande vårdnad av barnen som vårdnaden flyttas över till en annan (utomstående) person. Detta sker oftast till personer som redan har en relation till barnen, exempelvis mor- eller farföräldrar eller andra släktingar. Dessa särskilt förordnade vårdnadshavare måste också vara villiga att ta på sig ansvaret som vårdnadshavare.

Det är dock inte troligt att denna bestämmelse blir aktuell i ert fall, såvida inte din man är våldsam eller på annat sätt utgör ett direkt hot mot din eller era barns trygghet. Det brukar också vara så att barnen i princip ska ha varit föremål för vård enligt LVU innan en överflyttning kan ske genom denna bestämmelse.

Däremot finns en bestämmelse i FB 6 kap. 8 a § som skulle kunna aktualiseras. Den innebär i stora drag detsamma som ovanstående, men grunden för att flytta över vårdnaden är inte att det ska röra sig om missbruk eller andra försummelser av vårdnadsansvaret, utan det handöar här om att den ena vårdnadshavaren är varaktigt förhindrad att utöva vårdnaden. Denna bestämmelse har framför allt varit tänkt att kunna användas för ensamkommande flyktingbarn vars föräldrar inte finns någon kännedom om. Den ska även fungera på andra förhållanden, exempelvis att den ena föräldern på grund av en olycka eller naturkatastrof spårlöst försvinner eller hamnar i koma och således inte kan utöva vårdnaden. Om barnens far i ert fall skulle åka på ett fängelsestraff för rattfylleri eller någon sorts rehabiliteringsvård så skulle dennes utövande av vårdnaden försvåras, men jag tror ändå att man drar sig för att frånta honom vårdnaden. Domstolarna är vanligtvis restriktiva i sin användning av sådana här bestämmelser, eftersom det är ett beslut som är väldigt inkräktade på familjers privatliv. Det ska med andra ord ganska mycket till för att domstolen ska frånta en vårdnadshavare vårdnaden. Det finns andra medel för att trygga barns utveckling, bl. a familjehem (se mer om detta nedan), LVU-vård etc.

Sammanfattning: Så länge du inte visar dig vara oförmögen att sköta vårdnaden om era barn så kommer du inte att fråntas vårdnaden av barnen.
Din man skulle eventuellt kunna fråntas vårdnaden på någon av ovanstående grunder, men så länge det inte rör sig om allvarligare övertramp så som övergrepp, våld i hemmet eller något annat förhållande som allvarligt kan riskera barnens trygghet och utveckling, så tror jag att det är tveksamt att så kommer ske.

Jag vill återigen påpeka att barnets bästa är utgångspunkten och av avgörande betydelse i dessa beslut. Jag rekommenderar dig att hålla kontakten med socialtjänsten för att följa ärendet och bistå med de medel du kan för att visa att åtminstone du själv är en lämplig och ansvarstagande vårdnadshavare.

(Bra att tänka på)

Även om ni båda har kvar vårdnaden av era barn, så kan barnens boendesituation anses vara så allvarlig (för att, som du skriver, de bor med en missbrukare) att barnen placeras i familjehem (som innan kallats fosterhem) under tiden förhållandena består. Detta förutsätter dock, precis som ovan, att missbruksproblemen går ut över barnens utveckling och trygghet och att ingenting görs för att förhindra detta. Om det inte finns någon våldsproblematik eller något annat förhållande som innebär att barnens trygghet och utveckling äventyras tror jag inte detta är sannolikt dock.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Lucas CyrénRådgivare