Kan jag förhindra att min pappa ärver mig?

Hej!

Min biologiska far har inte funnits där för varken mig eller min mamma under min uppväxt och jag vill inte att han ärver mig om jag dör. Vad jag undrar är om jag kan skriva någon form av testamente där min bonuspappa får min biologiska pappas andel då han verkligen ställt upp för mig sedan han kom in i bilden. Jag är myndig och anser att det är mina tillgångar, så jag bör således kunna styra helt fritt vart mitt arv skall gå, om jag nu skulle avlida tidigare än min biologiske far.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Eftersom din fråga rör arv och testamente kommer jag använda mig av ärvdabalken för att besvara din fråga! Som jag tolkar din fråga undrar du om du kan skriva något testamente för att förhindra att din biologiske pappa ärver dig, och att du vill att din bonuspappa ärver dig istället.

Den legala arvsordningen

När en person går bort och det inte finns något testamente gäller den legala arvsordningen. I den laga arvsordningen ärver barn i första hand sina föräldrar (2 kap. 1 § Ärvdabalken). Jag antar att du inte har några barn och därför skulle din mamma och din biologiska pappa ärva dig, i händelse av att du går bort före någon av dom (2 kap. 2 § Ärvdabalken).

Om laglotter och rätten att testamentera till vem du vill

Det är enbart ens bröstarvingar som har laglottsrätt (7 kap. 1 § Ärvdabalken). Det innebär att det endast är dina egna barn som har en garanterad rätt till att ärva. Andra arvingar än ens barn kan göras arvlösa genom att man upprättar ett testamente (se kommentaren till 7 kap. 1 § Ärvdabalken).

Du kan alltså göra så att din bonuspappa ärver istället för din biologiska pappa, genom att upprätta ett testamente. I det testamentet kan du också exempelvis skriva att din mamma ärver allt, att din mamma och din bonuspappa ärver hälften vardera, eller att en kompis eller någon organisation ärver allt.

Sammanfattningsvis kan sägas att så länge du inte har några barn kan du testamentera all din egendom till vem du vill, förutsatt att du är över 18 år (9 kap. 1 § Ärvdabalken) och testamentet upprättas enligt 10 kap. Ärvdabalken.

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Elina BergstedtRådgivare