FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt18/10/2018

Kan jag flytta till en annan ort med mitt barn som jag har delad vårdnad över?

Hej! Jag och min dotters pappa separerade för 6 år sedan, dottern är snart 10 år gammal. Han har henne varannan fre-mån eller ibland tors-mån. Vi har gemensam vårdnad, men jag har skött allt i alla år. Jag vill så småningom flytta ihop med min nuvarande som bor ca 15 min längre bort än vad jag bor i dagens läge (45 min idag och 60 min om flytt skulle ske). Flytten innebär byte av skola. Dotterns pappa kommer att sätta sig på tvären och inte vilja skriva på en flyttanmälan. I det stora hela är det på grund av att han tycker att det blir långt för honom, inget annat. Han har snart haft 7 år på sig att ha henne mer, men ingen förändring har skett. Tilläggas bör att dottern inte hade velat bo varannan vecka hos sin pappa om hon hade behövt välja. Hon har inga vänner eller ett socialt liv där. I dagens läge har hon det både där hon bor med mig nu, samt i den ort jag vill flytta till. Jag hade även erbjudit mig att lämna på torsdag och hämta på söndag, i det fallet handlar det om en dag där han hade behövt hämta och lämna i skolan. Hur går jag till väga och hur stor är chansen att jag inte kan genomföra en flytt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, handlar det om vilka möjligheter du har för att kunna flytta till en annan ort tillsammans med din dotter som du har delad vårdnad över.

Vid delad vårdnad, har mamman och pappan precis samma rättigheter. Ingen av er får ta beslut vad gäller exempelvis vart barnet ska gå på dagis/skola, ansöka om adressändring, pass etc. utan den andres tillstånd.

I ditt fall, har du ingen möjlighet att förflytta varken dotterns adress till en annan ort, eller byta skola, utan hennes pappas medgivande.

Jag rekommenderar att du förhandlar med honom, och förklarar att erbjuder dig att hämta och lämna under vissa dagar. Om detta inte skulle fungera, kan du ansöka om ensam vårdnad. Vid ensam vårdnad behöver du inget medgivande av fadern vad gäller ovannämnda angelägenheter, men han kan dock ha kvar sin umgängesrätt till dottern om han begär detta och om rätten finner det lämpligt.

Dina chanser att få ensam vårdnad i det här ärendet är svåra att bedöma, då barnets bästa alltid är i fokus vad gäller vårdnadstvister. Vad exakt barnets bästa innebär varierar från fall till fall. Däremot, om vårdnadshavarna inte kan komma överens om så pass centrala frågor i barnets liv, kan den ena föräldern väcka talan i domstol (6 kap 5§ föräldrabalken).

Hur man går tillväga för att påbörja en vårdnadstvist är alltid via familjerätten i den kommun du bor i.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar

Lena FamulakRådgivare