Kan jag fatta egna beslut rörande barnen trots att vi har gemensam vårdnad över dem?

Hej! Jag vill åka 2 veckor utomlands med mina två döttrar. Men deras pappa vägrar låta mig ordna pass åt dem för han vill inte att de reser utomlands utan att han är med för då "kan han inte hjälpa dem om de behöver det". Vi är skilda och har gemensam vårdnad.

Vad gör jag nu?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga såsom att du undrar om du kan ordna pass åt dina barn trots deras pappas motsättningar. För att besvara din fråga kommer Föräldrabalken (FB) och Socialtjänstlagen (SoL) att användas.

Gemensam vårdnad och gemensamma beslut

Eftersom ni har gemensam vårdnad har ni båda rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnens personliga angelägenheter, såsom nya pass, med hänsyn till barnens egna åsikter om saken (6 kap 13 § första stycket och 6 kap 11 § FB). För att bara ena vårdnadshavaren ska ha rätt att fatta beslut krävs att den andra vårdnadshavaren är förhindrad att ta del av beslutet pga sjukdom, frånvaro eller annan orsak och att beslutet inte kan skjutas upp hursomhelst. Detta är accepterat så länge detta beslut inte är av ingripande betydelse för barnets framtid (6 kap 13 § andra stycket FB). Ett exempel på detta skulle vara om det rör barnens skolgång eller boendesituation. Men jag uppfattar det som att det inte finns något som hindrar deras pappa från att vara delaktig i beslutet och inte heller är det ett ärende som inte går att skjutas upp.

Samarbetssamtal och ensam vårdnad

En möjlighet för att lösa situationen om du och deras pappa inte kan komma överens själva är att vända sig till socialtjänsten för att få samtalsstöd och möjligtvis lyckas nå enighet kring vårdnadsfrågorna på det sättet (5 kap 3 § första stycket SoL). För mer information om detta läs gärna på din kommuns hemsida.

Om ni ändå inte skulle lyckas nå enighet i frågan och inte heller i andra frågor som rör vårdnaden om barnen kan det vara aktuellt att ansöka om ensam vårdnad på tingsrätten (6 kap 5 § första stycket FB). Rätten kommer då i sin bedömning ta hänsyn till din och pappans förmåga att sätta barnens behov först och kunna ta gemensamma beslut i frågor som rör barnen (6 kap 5 § andra stycket FB). Barnets bästa kommer tas stor hänsyn till i deras beslut. För att ändra vårdnaden måste du ansöka om detta hos tingsrätten (6 kap 5 § tredje stycket FB).

Sammanfattning

Eftersom ni har gemensam vårdnad måste ni gemensamt fatta beslut om barnens pass. Går det inte att lösa själv kan socialtjänsten hjälpa till med samtalen. Men om det verkligen inte går att komma överens kan du begära ändring av vårdnaden hos tingsrätten.

Hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare