FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/08/2022

Kan jag få ut pengar som jag lagt ner på min makes enskilda egendom vid en bodelning?

Hej! Jag har en fråga om en kommande bodelning. Om man ska skilja sig och ena maken äger det gemensamma hemmet som denne fått i arv med förbehåll att den skulle vara hennes enskilda egendom har jag förstått det som att denna egendom inte ska vara med i bodelningen. Men, om jag som make har hjälpt till att renovera, bygga om och gjort iording villan, kommer inte jag kunna få ut de pengar som jag lagt in på dessa renoveringar?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning återfinns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Bodelning och makars egendom

När två makar skiljs ska en bodelning göras, 9 kap. 1 § ÄktB. Det som ska delas på vid en bodelning är makarnas giftorättsgods, vilket allting som inte är enskild egendom är, 7 kap. 1 § ÄktB. Bland annat arv med förskrift om att en egendom ska vara dennes enskilda kan göra att det rör sig om enskild egendom. Enskild egendom ska alltid undantas från bodelning.

Din situation

I ert fall så är huset enskild egendom men du har investerat i huset. Så som det står i lagen gör detta tyvärr ingen skillnad i bodelningen. Är huset enskild egendom så kommer det förbli det, oavsett om du har investerat pengar i det eller inte. Det innebär att det finns inget i lagen som ger dig rätt att få tillbaka det du investerat i huset.

Med det sagt så finns det inget som hindrar att du och din exmake kommer överens om att du ska få ut en andel av pengarna när huset säljs eller dylikt. I så fall görs det som ett helt vanligt avtal. Detta förutsätter ju dock att din exmake går med på detta.

Sammanfattning

Tyvärr finns det inget i lagen som ger dig rätt att få ut pengar du investerat i din makes enskilda egendom. Det finns möjlighet för er att lösa det privat om ni går skilda vägar med goda intentioner, men i övrigt finns det ingen möjlighet för dig att få ut pengarna.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Julia WahlgrenRådgivare