Kan jag få ut myndighetens beslut efter min orosanmälan?

om man som privatperson gjort en oroanmälan angående en vuxen.Har man då som anmälare rätt att sedan läsa vad som socialtjänsten skrivit ned i anmälan ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler avseende sekretessbelagda handlingar regleras ibland annat offentlighets- och sekretesslagen (OSL).

För att se om reglerna om sekretess bli tillämpliga måste först redogöras för huruvida det är en allmän handling, eftersom det är dessa som kan lämnas ut.

För att se om något är en allmän handling får man undersöka 2 kap. 3 § tryckfrihetsförordningen (TF) (här) För att en handling ska vara allmän måste det var en uppgift i skrift eller en bild, den måste förvaras hos myndigheten och den måste ha upprättats hos eller inkommit till myndigheten. Handling anses inkommen till myndighet, när den har anlänt till myndigheten eller kommit behörig befattningshavare till handa (2 kap. 6 § TF). För att avgöra om handlingen har upprättats hos myndigheten, stadgas i 2 kap. 7 § TF (här) att den anses upprättad om handlingen har expedierats eller om ärendet som det handlar om har slutbehandlats.

Därefter får man se till huruvida det kan föreligga sekretess på handlingen.

Enligt 26 kap. 1 § OSL (här) gäller sekretess inom socialtjänsten avseende den enskildes personliga förhållanden. Dock går det att få ut handlingar om det inte är till skada för den enskilde. Du kan alltså begära att få ut handlingarna, men myndigheten kommer genomföra en sekretessprövning. Det är inte möjligt att i detta skede fastställa myndighetens beslut.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare