Kan jag få skadestånd för kostnader i samband med reklamation?

Jag har reklamerat en vara och det slutade med att jag fick pengarna tillbaka. Jag vill nu i efterhand kräva ersättning för de kostnader jag haft i samband med resa till och från butiken för att reklamera varan och få pengarna tillbaka, för detta krävdes det två resor. Företaget menar på att detta måste krävas i samband med reklamationen. Vad gäller? Jag tänker att detta är ett skadeståndsanspråk och att Skadeståndslagen då träder in och då kan nämnas att inget har avtalats bort när det kommer till skadestånd. Kan jag kräva denna ersättning en vecka senare?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Det är snarare en fråga om skadestånd inom ramen för konsumentköplagen (KköpL), eftersom skadestånd på grund av fel i vara regleras i denna, se 30 § KköpL. Det finns inget som hindrar att du kräver skadestånd senare.

Om du och företaget inte kommer överens kan du göra en anmälan till ARN för att pröva ärendet så länge det rör sig om minst 500 kr. Du hittar ARN här: https://arn.se/

Jag önskar dig en fin dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare