Kan jag få hyresvärden att hyra ut till någon annan under min uppsägningstid?

Jag ska flytta från en hyreslägenhet och har 3 månaders uppsägningstid för denna. Jag kommer flytta till ny bostad innan dessa tre månader gått och har en person som gärna vill ta över lägenheten snarast men min hyresvärd säger att de ska lägga ut lgh på nätet (vilket kan ta flera veckor!) invänta svar från intressenter och sedan välja ut någon osv. Hyresvärden har ingen bostadskö utan tillämpar "först till kvarn" - principen, ändå vill de inte ens kolla upp den som jag vet vill ta över lägenheten. Kan de göra så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hyra finns i 12 kap jordabalken (JB).

Får personen göra så här?

Eftersom du ingått avtal med din hyresvärd om tre månaders uppsägningstid är det avtalet som gäller (1 § avtalslagen). Om avtalet skulle innefatta en bestämmelse om att du får hitta en ny hyresgäst att ta över din plats så hade det varit gällande, men det är inte huvudregeln och det låter heller inte som att ni skrivit in det i avtalet (12 kap 32 § JB). Din hyresvärd har alltså rätt att kräva hyra av dig för de tre månaderna som är uppsägningstid, även om du flyttar i förtid. Du har också rätt att nyttja lägenheten under dessa månader om du skulle vilja (12 kap 7 § JB).

Angående först till kvarn-principen är det inte heller något som är lagreglerat. Om personen vill kolla upp intressenter innan de bestämmer sig har de rätt till det. Uppsägningstiden finns för just detta syfte - det kan ta tid både för hyresgästen och hyresvärden att finna en ny fungerande situation. Hyresvärden har heller inte skyldighet att hyra ut till någon särskild och kan därför inte tvingas kolla upp din intressent.

Vad kan du göra?

Det är inte för sent att avtala om en kortare uppsägningstid om din hyresvärd skulle gå med på det. Det låter konstigt att hyresvärden, om de inte har specifik önskan om hyresgäst, inte vill kolla upp din intressent, men du kan tyvärr inte tvinga dem att göra det. Vad du kan göra är att återigen kontakta hyresvärden, diskutera situationen och ditt intresse av att korta ner uppsägningstiden.

Hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare