FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal16/07/2019

Kan jag få halva fastigheten som gåva och köpa den andra halvan?

Hej,

Min farmor äger ett fritidshus tillsammans med min farfar. Dom är skilda och äger 50% var.

Min farmor vill "skänka" sin del till mig,hon vill alltså inte ha några pengar för den.

Min farfar vill ha betalt, ca dubbla taxeringsvärdet.

Blir min farmor tvungen att betala skatt ifall den säljs till mig fast hon inte får några pengar för den?

Kan min farmor ge bort sin del i gåva samtidigt som min farfar säljer sin del till mig?

Hur fungerar det rent juridiskt och skattemässigt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga

Farmors andel

Din farmor vill ge dig sin andel som gåva, gåvor är skattefria (8:2 Inkomstskattelag), och hon blir därmed inte skyldig att betala skatt. Skattskyldigheten övergår istället på dig, den dagen du säljer hennes andel kommer du att räkna ut din vinst baserat på det inköpspris som din farmor hade för sommarhuset när hon köpte det. Detta på grund av kontinuitetsprincipen som föreskriver att gåvotagaren iträder givarens skattemässiga position.

Farfars andel

Din farfar vill sälja sin andel till över taxeringspriset. Detta räknas som ett köp. Din farfar kommer att bli skattskyldig för den vinst han har gjort på försäljningen, förutsatt att han har gjort en vinst. När du säljer fastigheten kommer du att ange priset du betalade din farfar som inköpspris för andelen som du köpte av honom (44:13-14 Inkomstskattelag).

Kan ni göra på det här viset?

Din farmor och farfar kan var för sig avyttra sin delägarrätt och den ena affären påverkar kan inte den andra. Den enda skillnaden med att köpa & få fastigheten i två delar istället för i en är att du måste använda dig av två olika inköpspris den dagen du ska räkna ut kapitalvinsten när du säljer fastigheten.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare