FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet31/08/2022

Kan jag få fast egendom i form av en gåva?

Hej jag o min son har tidigare köpt ett hus o har ett gemensamt lån för det o vi äger hälften var vill nu veta hur man gör om vi vill att huset bara ska stå på mig utan någon betalning för det ,tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är möjligt att din son ger dig sin andel i fastigheten i gåva.

Huset är så kallad fast egendom och den lag som blir tillämpligt i ert fall är jordabalken. För att din son ska kunna ge bort sin andel i fastigheten krävs det att ni upprättar ett gåvobrev. Detta brev fungerar som ett köpekontrakt och visar på en övergång av äganderätten från honom till dig. För att din son ska kunna överlåta en andel av den fasta egendomen krävs det främst att formkraven i 4 kap. 1 § jordabalken är uppfyllda. Dessa formkrav gäller även i fråga om gåvor av fast egendom (4 kap. 29 § jordabalken).

Det första formkravet som måste vara uppfyllt är att fast egendom enbart kan ges bort genom en skriftlig handling. Huvudregeln inom svensk avtalsrätt är avtalsfrihet, vilket innebär att både muntliga och skriftliga avtal är giltiga. Detta formkrav innebär således en begränsning i avtalsfriheten och muntliga avtal om gåva av fast egendom blir därav ogiltiga. Det andra kravet är att den skriftliga handlingen innehåller fastighetens namn, din sons (gåvogivare) och ditt (gåvomottagare) namn och era underskrifter. Det är även bra om ni anger ort och datum för undertecknandet i gåvobrevet. Detta är inte något krav enligt lagbestämmelsen, men det är bra att ha med i handlingen. Gåvobrevet måste slutligen innehålla en överlåtelseförklaring. Av denna ska det framgå att din son förklarar att hans andel av huset (gåvan) överlåts till dig. I gåvobrevet kan även din son skriva in eventuella villkor. Det kan vara fråga om sådana villkor som kan innebära en inskränkning i din förfoganderätt över egendomen, såsom att du inte får sälja vidare denna, eller att den ska utgöra din enskilda egendom så att den inte kan tas upp i en bodelning vid en eventuell skilsmässa. Du nämner även att fastigheten är belånad och skulle gåvan även innebära att du tar över din sons skuld, så ska detta skrivas in som ett villkor i gåvohandlingen. Övertar du hans skuld, så måste detta godkännas av banken som är borgenär.

För att din son således ska kunna överlåta sin andel av huset till dig, utan någon betalning, så kan han skriva ett gåvobrev enligt formkraven ovan för att gåvan ska vara juridiskt giltigt. Därefter kan ni söka om lagfart hos lantmäteriet. Ni skickar då in en ansökan till myndigheten och bifogar gåvobrevet. Detta måste göras inom 3 månader efter att ni undertecknat handlingen (20 kap. 2 § jordabalken).

Jag hoppas du fick klarhet i vad som gäller i din situation och skulle varmt rekommendera dig att boka tid med någon av våra jurister som även kan hjälpa dig vidare här.

Bästa hälsningar,

Negin AhmadiRådgivare