FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt11/05/2019

Kan jag få ersättning ur försäkringen för ärr jag fick som nyfödd?

Hej!

Jag opererades några veckor efter födseln för magmunsförträgning. Det slutade med att såret i efterhand blev infekterat och blev betydligt större än menat. Nu när jag växt klart är mitt ärr som sitter mitt på magen ca 10cm tvärsöver och djupt i mitten. Det kan t o m uppfattas som om jag har en extra navel.

Det ser förjävligt ut rent utsagt.

Då är frågan. Kan jag söka ersättning från det försäkringsbolaget jag var försäkrad hos vid den tiden? Jag är 29 år gammal i år. Har preskriptionstiden gått ut redan sen jag var 10 år, då jag var långt ifrån färdigväxt?

Ärret finns ju där och det syns mycket tydligt så fort jag inte har ett plagg på överkroppen. Det är störande, skämmig och riktigt fult.

Är det bara att finna sig i det?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din frustration över detta. Många försäkringsbolag ger ersättning för ärr om du har en olycksfallsförsäkring. Dom flesta försäkringsbolag kräver att du har uppsökt läkarvård i anledning av ditt ärr.

Preskriptionstid

En skada bör tyvärr anmälas så fort som möjligt. Har det gått tio år eller mer är det för sent att anmälan skada, har du inte längre har rätt till ersättning. Ersättning för personskada omfattas nämligen oftast av den tioåriga preskriptionstiden som återfinns i preskriptionslagens 2 §.

Jag skulle ändå råda dig att ta kontakt med försäkringsbolaget för att vara säker!

Med vänlig hälsning,

Moa KryhRådgivare