Kan jag få ersättning för upphittade ogiltiga sedlar?

Jag har hittat en större summa ogiltiga sedlar(2013). Vad gör man? Riksbanken verkar inte växla in dem.

Ringde polisen och fick till svar att det är en juridisk fråga som de ej svarar på. Har man möjlighet att få hittelön, 10%, om man lämnar in dem till polisens hittegods?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att det skulle kunna vara så att Riksbanken inte tar emot de ogiltiga sedlarna. Det beror på att ett beslut om föreskrifter gällande Riksbankens inlösen av sedlar kom den 23 juni 2020. I 4 § b) framgår det att en förutsättning för att Riksbanken ska kunna lösa in sedlar som inte längre är giltiga betalmedel är att sedlarna lämnas in av en person som är den rättmätiga ägaren till sedlarna, (Riksbankens föreskrifter). Eftersom du skriver att du hittat sedlarna är det troligtvis den punkten som Riksbanken kan neka inlösen av sedlarna på.

Gällande rätten till hittelön regleras det i lag om hittegods. Inte heller här skulle jag tro att du kan få ut en ersättning för de hittade sedlarna. Enligt 3 § är det ägaren som betalar hittelönen om denne önskar få tillbaka sin egendom, i detta fallet sedlarna. Om det inte går att hitta ägaren kommer du inte få ut någon hittelön. Om ägaren inte blir känd inom tre månader från att sedlarna hittades tillfaller dem dig, (4 § lag om hittegods). Först då tänker jag att du blir rättmätig ägare och då skulle du kunna lösa in dem hos Riksbanken, mot en avgift på 200 kronor. Detta dock efter att du även betalat Polismyndigheten om det förekommit några kostnader i samband med deras hantering av de upphittade sedlarna. Beroende på vilken summa det rör sig om kan det alltså i sådant fallkosta dig mer än vad du tjänar på det.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare