Kan jag få ersättning för ärr och försämrad funktion efter en omskärelse?

Hej jag gjorde en omskärelse på Sahlgrenska för 1år sen och har efter denna fått sämre funktion i penis och väldigt fula är i olika färger. Kan man få ersättning för detta?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har möjlighet att få ersättning från patientförsäkringen genom patientskadelagen under vissa förutsättningar (1 § patientskadelagen.). För att få ersättning krävs att vården på något sätt felat i sin behandling (6 § patientskadelagen).

Det ska vara övervägande sannolikt att skadan uppkommit under undersökning, vård, behandling eller liknande. Det ska också vara övervägande sannolikt att skadan kunnat undvikas antingen genom annat utförande av samma metod eller genom val av annan metod som kunnat tillgodose vårdbehovet med mindre risk (6 § 1-2 p. patientskadelagen.).

Om det är så att du har rätt till ersättning enligt patientskadelagen, kan du ändå välja att kräva skadestånd istället (18 § patientskadelagen.).

En annan möjlig väg att få ersättning för ärr och minskad funktion kan vara genom din eventuella försäkring. Olika försäkringsbolag ger ersättning för olika saker och har olika villkor så jag rekommenderar att du tar kontakt med ditt försäkringsbolag för att få ytterligare information.

Jag rekommenderar att du tar kontakt med sjukhuset där du opererades för att få ytterligare vägledning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emma FrostRådgivare