FrågaPROCESSRÄTTDomstol20/01/2019

Kan jag få ersättning av domstolen trots att jag inte varit frihetsberövad?

Hej,

Om jag blivit åtalad för ett brott men sedan blivit friad i såväl tingsrätten som hovrätten, kan jag då kräva skadestånd/ersättning trots att jag inte har varit frihetsberövad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt Lagen om ersättning vid frihetsberövande och andra tvångsåtgärder kan man ha rätt till ersättning om man varit frihetsberövad och blir friad. Det finns dock ingen motsvarighet till lagen som gäller ersättning för de fall man inte varit frihetsberövad. I vissa situationer kan man få ersättning om man inte har ekonomiska förutsättningar att ta sig till domstolen, sådan ersättning betalas dock under målets gång för att man ska ha möjlighet att inställa sig.

Tyvärr ser jag ingen möjlighet för dig att kräva ersättning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare