Kan jag få bostadstillägg om jag har skuldsanering?

Hej,

Jag är ensamstående pensionär och min pension är existensminimum. Kan jag få bostadsbidrag om jag har skuldsanering?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du kan bli beviljad bostadsbidrag om du uppfyller förutsättningarna för det. Troligen är beloppet för bostadstillägg för lågt för att de som du är skyldiga pengar ska kunna kräva att skuldsaneringen upphävs (48 § skuldsaneringslag). Däremot kommer det inte på något sätt gynna dig ekonomiskt eftersom bostadstillägget dras av från förbehållsbeloppet.

Skuldsanering innebär att du förbinder dig att leva på ett förbehållsbelopp under vanligtvis fem års tid (33 och 34 § skuldsaneringslag). Allt utöver förbehållsbeloppet, också kallat existensminimum, ska gå till att betala av dina skulder. Förbehållsbeloppet består dels av ett så kallat normalbelopp, dels av dina boendekostnader (7 kap. 4 och 5 § utsökningsbalk). Normalbeloppet ligger fram till 1 juni 2022 på 5016 kr för en ensamstående vuxen person. Normalbeloppet ska täcka nödvändiga utgifter som exempelvis mat, hygienartiklar, försäkringar och hushållsel. Utöver normalbeloppet tillkommer även kostnader för boende.

Bor du ensam och har boendekostnader på exempelvis 5000 kr så ser ditt förhållandebelopp i regel ut såhär: 5016 kr + 5000 kr = 10 016 kr. Detta belopp är såldes det som är fredat från skuldsanering varje månad.

Om du får bostadstillägg ses det i regel som en minskning av boendekostnaderna. Får du ett bostadstillägg om exempelvis 1200 kr kan istället förhållningsbeloppet se ut såhär: 5016 kr + 3800 kr = 8 816 kr.

Så även om du erhåller ett bostadtillägg är det inga pengar du får behålla eftersom det räknas bort från förhållningsbeloppet.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare