Kan jag bli vräkt på grund av att jag har dröjt med att betala hyran i tid?

Hej! Jag har blivit försenad me att betala hyran I tid flera ggr och nu säger familjebostädet att de säger upp min hyresavtal och jag har fått brev om vräkning 30/9 de säger pga bristande hyresbetalningar. Har de rätt att vräka mig? Jag har Inga skuldet hos de, Bara försenad betalningar av hyran. Tack för svar! Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om hyra regleras i 12 kap. jordabalken (JB) även kallad hyreslagen.

Hyreslagen är tvingande
Hyreslagen är tvingande till hyresgästens förmån vilket innebär att hyresvärden och hyresgästen inte kan avtala om sämre förmåner än vad lagen föreskriver (12 kap. 1 § femte stycket JB). Det innebär bl.a. att hyresvärden kan vara bunden av hyresavtalet till hyresavtalet löper ut om hyresavtalet är ingånget för bestämd tid (12 kap. 3 § andra stycket JB).

Förverkandepå grund av dröjsmål med hyra
Ett undantag till detta är förverkande, med andra ord om hyresgästen blir vräkt. I så fall blir hyresgästen tvungen att flytta ut direkt. En hyresgäst kan bli förverkad från sin bostad om hyresgästen betalar sin hyra för sent (12 kap. 42 § punkt 1 JB). Det som kan förhindra att hyresgästen blir förverkad är genom rättelse vilket innebär att hyresgästen betalar de hyrorna som är försenade innan hyresvärden säger upp hyresavtalet (12 kap. 43 § JB)

Om hyresrätten förverkad på grund av försening med betalning av hyra och har hyresvärden anledning att säga upp hyresavtalet får hyresgästen inte på grund av dröjsmålet skiljas från lägenheten, om hyran betalas eller deponeras hos länsstyrelsen inom tre veckor från det att en hyresgäst. Tiden beräknas tre veckor från att hyresgästen har delgetts underrättelse om att hen genom att betala hyran på angivet sätt får tillbaka hyresrätten samt meddelande om uppsägningen och anledningen till denna lämnats till socialnämnden i den kommun där lägenheten är belägen. (12 kap. 44 § första stycket JB). Om hyresgästen har gjort detta kan hyresgästen inte avhysas, vilket innebär att hen inte kan tvingas ut ur lägenheten. (12 kap. 44 § andra stycket JB).

Slutsats (bedömningen i ditt fall)
Sammanfattningsvis framgår det att det är väldigt svårt att förverka en hyresgäst på grund av dröjsmål med att betala hyran. Så länge du har betalat de försenade hyrorna innan hyresvärden sade upp hyresavtalet eller betalat inom rättelseperioden eller till och med betalat tre veckor efter hyresavtalet har sagts upp alternativt deponerat sådant belopp hos länsstyrelsen, så kan hyresvärden inte förverka bostaden. Om du har gjort något av dessa alternativ kan hyresvärden inte förverka bostaden men annars har de rätt att göra det. Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en av våra jurister. Annars kan du ringa till oss på 08-533 300 04 eller skicka in en expressfråga.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare