Kan jag bli vräkt om jag hamnat hos Kronofogden trots att det inte rör sig om hyresskulder?

Hej. Jag har hamnat hos kronofogden pga skilsmässa. Kunde inte betala mina räkningar på mina lån så dom hamna hos kronofogden. Kan min hyresvärd vräka mig för jag hamnat där? De är inga hyres skulder och jag bor i en hyresrätt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Vad är problemet?

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din hyresvärd kan vräka dig för att du hamnat hos kronofogden för skulder som inte berör hyran. Reglerna kring när din hyresvärd har rätt att vräka dig regleras i den så kallade hyreslagen vilket egentligen är 12 kapitlet jordabalken (JB).

Vad säger hyreslagen?

Hyresrätten kan bli förverkad och hyresvärden berättigad att säga upp avtalet att upphöra i förtid om du dröjer med att betala hyran med mer än en vecka efter förfallodagen om det rör en bostadslägenhet (12 kap. 42 § första punkten JB). Det stadgas även flera andra anledningar i samma paragraf som kan föranleda vräkning till exempel om du utan tillstånd överlåter hyresrätten till någon annan (12 kap. 42 § tredje punkten JB). Bara för att du hamnat hos Kronofogden innebär det inte att din hyresvärd har rätt att vräka dig utan det måste i så fall röra sig om hyresskulder eller att du inte kan betala hyran.

Sammanfattning

Din hyresvärd har inte rätt att vräka dig bara för att du har hamnat hos Kronofogden. Om de skulderna är hänförliga till din hyra eller om du av någon annan anledning inte kan betala hyran inom den lagstadgade tiden på en vecka så ger detta hyresvärden rätt att vräka dig.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare