Kan jag bli utmätt under skuldsanering?

Hej. Får dom ha både sanering och löneutmätning samtidigt eller är det vanligt att man får löneutmätning samtidigt som man har skuldsanering? Även om man tex helt plötsligt får sommarjobb som liksom inte ger någon fast inkomst eller i vilket fall inte varar så länge.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finns i skuldsaneringslagen.

En skuldsanering omfattar alla skulder som har uppkommit innan skuldsaneringen inleddes (30 § skuldsaneringslagen). Nya skulder som uppkommit under själva skuldsaneringen omfattas alltså inte. Den omfattar inte heller fordringar på t.ex. underhållsbidrag eller tvistiga fordringar (31 § skuldsaneringslagen).

Sammanfattningsvis kan du bli utmätt för skulder som inte omfattas av skuldsaneringen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare