FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag28/12/2018

Kan jag bli skyldig att stå för min pappas företags skulder?

Min pappa vill skriva sitt företag på min adress han har stora skulder på firman kan jag i något senario bli ansvarig för dessa skulder.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vet inte vilken företagsform som din pappa har på sitt företag så jag drar de generella reglerna som finns för de olika formerna.

Aktiebolag, i denna typ av bolagsform är det bolaget som är ansvariga för dess skulder då bolaget ses som en juridisk person. Du kan alltså inte bli ersättningsskyldig för skulderna som finns i bolaget.

Handelsbolag, I denna bolagsform finns det minst två bolagsmän som ansvarar gemensamt för bolaget skulder om inte bolaget själv kan betala de. Inte heller här kan du bli ersättningsskyldig.

Enskild näringsidkare, det är kopplat till personen själv, dvs din pappa. Hans skulder står han själv för. Ingen risk att du behöver betala dessa här heller.

Dock kan det bli problematiskt för dig att bevisa vilken egendom som du äger om Kronofogdemyndigheten kommer för att utmäta saker ur bolaget för att få in pengar för att betala skulder. Detta gäller handelsbolag och enkelt bolag.

Jag råder dig att ta reda på vilken bolagsform som din pappa har i hans företag och därefter göra det valet som är bäst för dig. Jag skickar med en informativ länk där du kan läsa mer om du känner att det behövs:https://bolagsverket.se/ff/foretagsformer/valja-foretagsform

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jesper KrögerRådgivare