Kan jag bli medborgare när jag betalat min skuld?

Hej

Jag har bott i Sverige i 12 år ,jag hade en skuld hos kronofogden. Min skull är nu helt betald i mars i år 2018. Kan jag blir svensk medborgare?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I bedömningen av medborgarskap finns flera olika delar som ska uppfyllas. Man behöver kunna styrka sin identitet, fyllt 18 år, inneha permanent uppehållstillstånd i Sverige, ha sin hemvist i Sverige i visst antal år bak (du anger att du bott 12 år här och det räcker). Det sistnämnda kravet är att man har levt och förväntas leva på ett hederligt sätt. Där kan skulder påverka bedömningen (11§ Lag om svensk medborgarskap).

I bedömningen av om ditt levnadssätt har och kan förväntas vara hederligt beaktas främst eventuell tidigare brottslighet. Skulder kan även beaktas men det beror på skuldstorlek och hur lång tid det gått sen förfallodatumet. Att skulden betalades i mars är inte särskilt längesedan och då skulle man i bedömningen argumentera för att det finns risk för att du får fler skulder i framtiden. En mindre skuld kommer sannolikt inte att påverka dina möjligheter, men om det var en större omfattande skuld som du dessutom haft i många år så kan det komma att påverka även nu när den är betald. Dock kommer det inte vara omöjligt att bli medborgare för att du haft en skuld. Man beaktar tiden som förflutit sedan skulden betalats. Migrationsverket har uttalat en cirka tid på 2 år från att skulden är betald. Denna tidsfrist finns för att man efter att man betalat skulden ska kunna visa att man inte blir skuldsatt igen. Den uttalade cirka tiden på två år kan möjligtvis vara längre om skulden var väldigt omfattande.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare