Kan jag bli dömd för narkotikabrott efter att under ett avlyssnat samtal pratat om att köpa narkotika?

min fråga är om jag kan bli dömd och riskera mitt körkort. jag ringde till ett nummer som var avlyssnat och pratade om att köpa narkotika köpte inget och brukade inget, polisen har inget pissprov eller nån narkotika att styrka brottsmisstankarna räcker det att jag prata i telefon för en fällande dom och kommer jag då förlora körkortet? även fast jag inte brukat eller köpt

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan bli dömd för något brott efter att ha pratat om att köpa narkotika under ett avlyssnat samtal. Samt om du skulle kunna bli av med ditt körkort på grund av detta. Regler om detta hittar du i narkotikastrafflagen (NSL) och körkortslagen (KörkL).

Narkotikabrott

Det är straffbart att olovligen inneha, bruka eller ta annan befattning med narkotika (1§ 1 stycket 6 punkten NSL). Detta gäller när brottet fullbordats, vanligen om narkotikan hittats på dig eller kan spåras till dig genom ett blodprov. I vissa fall går det att döma någon till försök eller förberedelse till narkotikabrott (4§ NSL). Detta gäller dock inte ett försök till att inneha eller bruka narkotika, vilket som utgångspunkt inte är straffbart. Det betyder att om du inte fullföljt köpet, det vill säga försökt inneha narkotika är det inte brottsligt.

Kan du riskera att förlora ditt körkort?

Det krävs inte nödvändigtvis att du begår ett brott för att riskera att bli av med ditt körkort, utan detta kan ske även på andra grunder. Det kan vara att körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort (5 kap 3§ 5 punkten KörkL). Det vill säga exempelvis blivit omhändertagen för berusning vid ett flertal tillfällen eller dömd för narkotikainnehav och därför inte bör ha körkort. Att endast ditt telefonsamtal skulle ses som grund för att omhänderta ditt körkort är inte särskilt troligt.

Slutsats

Du har alltså inte begått något brott. Det verkar inte heller troligt att du skulle bli av med ditt körkort. Skulle du ha fler frågor är du välkommen att skriva till oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Ida ZackariassonRådgivare