Kan jag bli ansvarig för min sambos skulder?

Om sambon har en skuld på 400.000kr kan jag bli betalnings skyldig då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ett samboförhållande svarar var och en för sina skulder. Du kan därmed inte bli betalningsskyldig för din sambos skuld! Men om din sambo inte skulle betala och istället hamna hos Kronofogden, kan det påverka dig om Kronofogden behöver göra en utmätning ev egendom för att få in pengarna.

En utmätning betyder att Kronofogden gör en värdering av egendom din sambo har och säljer den för att få pengar till skulden. Egendomen som Kronofogden tar måste tillhöra den personen som har skulden. Men om egendomen finns hemma hos personen så förutsätter Kronofogden att den också att den tillhör denne. I och med att ni bor tillsammans innebär det att saker som kanske bara är dina också blir föremål för utmätning, eftersom sakerna finns hemma hos dig och din sambo. Det är då upp till din sambo att bevisa för Kronofogden att sakerna är dina. Om din sambo inte kan bevisa det, så har Kronofogden rätt att ta dessa (4 kap. 19 § Utsökningsbalken).

På så vis finns det en risk att du blir av med egendom på grund av din sambos skuld, men du själv kommer aldrig bli direkt betalningsansvarig.

Hoppas du fått svar på din fråga! Hör gärna av dig med en kommentar här nedan annars, så återkommer jag!

Med vänliga hälsning,

Kajsa Moss BjerlingRådgivare