Kan jag bjuda minderåriga på vin och bål på min födelsedagsfest?

Hej Lawline. Jag vill fira min 20årsdag med mina vänner. Förutsatt att jag gör detta efter att jag fyllt 20 och har min födelsedagsfest i säg 8 timmar hemma hos mig i mitt hus som ligger avskillt, har jag lite frågor. Samtliga gäster är 18+ men inte alla är 20+.

Får jag;

bjuda dem på vin till maten?

Bjuda dem på fördrink (Bål)

Ta betalt 40kr/person endast för att tecka kostnaderna av mat+dryck (Jag spekulerar att vi blir ca. 50 pers)

Ansvaret att se till att de som inte som inte är 20(Alltså 18 eller 19) inte har med sig egen alkohol och förtär den hemma hos mig?

Jag tänker framför allt att förhålla mig till Alkohollag (2010:1622) 3 Kap 9§ 3st. när det gäller servering till 18+are och Alkohollag (2010:1622) 8 Kap 1a § St 2&3. när det gäller att ta betalt för att köpa mat och dryck. Kanske det finns ytterligare lagar jag ska förhålla mig till? Stort tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk lag så får alkohol serveras till personer under 18 och 20 år under ordnade omständigheter på exempelvis en tillställning med föräldrar närvarande. 3 kap. 9 § 3 st. i alkohollagen som du refererar till gäller försäljning av alkohol på exempelvis resturang. Vad som kan beskrivas som ordnade förhållanden skulle kunna vara en middag. Dock kan en hemmafest rätt enkelt betraktas som utanför "ordnade förhållanden". Men om du bjuder personer under 18 och 20 år på bål och något glas vin till maten borde det gå bra. Försök att ha lite extra uppsyn över de minderåriga så att de inte får i sig för mycket. Tänk på att du kommer ha det yttersta ansvaret.

Den andra lagrummen du nämner 8 kap. 1 a § 2 och 3 punkten alkohollagen är också anpassade för hemmafester och för den fest du beskriver att ha. Det är alltså helt lagligt att ta betalt för den alkohol du köpt in utan vinstintresse och sälja till personer som är inbjudna till festen när att det sker hemma hos dig. 40 kr per person anser jag är en rimlig summa för vin och bål.

Dock bör de personer som betalar vara över 20 år. De som är under 20 år och betalar för alkoholhaltig dryck kan anses olagligt då de inte får köpa alkohol. Lagen använder ordet "bjuda" vilket betyder att personer under 20 får bjudas på alkohol men inte köpa alkohol under några omständigheter.

Den straffbestämmelse som bli tillämplig är 11 kap. 7 § alkohollagen. Om polisen skulle tillkallas till din fest och personer under 20 år är kraftigt berusade kan du i västa fall dömas till böter för otillåten överlämning av alkohol. Men så länge allt sker under "ordnade förhållanden" borde det vara lugnt.

För att summera så får du bjuda på bål, vin till maten och ta betalt ca 40 kr per person. Personer under 18 och 20 år får förtära alkohol hemma hos dig men ha extra uppsyn över dem och de bör inte betala för alkoholen. De borde heller inte ha med sig egen alkohol och bli för berusade. Värsta möjliga straff bedömer jag som böter. Det finns ingen annan lag enligt min bedömning som du borde ta hänsyn till.

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare