FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/07/2018

Kan jag betala av lån på gemensam bostad med enskild egendom?

Jag har ärvt en del pengar som enskild egendom. I testamentet är det formulerat så att "Det arvingarna erhåller i arv ska utgöra enskild egendom /.../ Det gäller även egendom som trätt i dess ställe". Vad gäller om jag med dessa pengar betalar av ett lån på mitt och makens gemensamma boende och vi därefter skiljer oss? Vi har gemensamma barn och som jag förstår är det den av oss som bäst behöver boendet som får det vid eventuell skilsmässa.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du är fri att betala av ett lån med enskild egendom, däremot kan du inte begära att få tillbaka dessa pengar vid skilsmässa. Skulle du betala av en del av lånet med din enskilda egendom har du alltså ingen rätt att få tillbaka dessa pengar från din make.

Det stämmer att den make som bäst behöver den gemensamma bostaden har rätt att få denna mot avräkning på sin lott. Detta kan du hitta i kapitel 11 8§ Äktenskapsbalken. Du har inte bättre rätt till bostaden om du skulle använda enskild egendom för att betala av lånet.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare