Kan jag behålla hunden när ägaren dött?

Hej

Jag har under nästan fyra månader tagit hand om en hund vars ägare varit svårt sjuk. Nu har ägaren gått bort och jag undrar då vad som gäller juridiskt. Kan jag skriva hunden på mig? Hundägaren hade tre barn som alla är minderåriga. Vad gäller rent juridiskt? Har jag någon möjlighet att kunna få ha kvar hunden?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Då hunden inte innan skrivits över på dig och ägaren har dött så tillhör hunden nu dödsboet, och du kan inte utan vidare behålla hunden och skriva den på dig utan deras godkännande. Däremot kan naturligtvis dödsboet medge att du får hunden och då kan den skrivas på dig. Även om barnen är minderåriga finns det en förmyndare som företräder dem i dödsboet. Oftast är det förälder om sådan finns i livet, annars utses en förmyndare åt barnen. Mitt förslag är alltså att du talar med dödsboet, kanske är det ingen där om kan eller vill ha hand om hunden.

Om det är en normal hund (utan extraordinära meriter) så är dess värde heller inte så stort rent ekonomiskt, och då du har haft hand om hunden åt ägaren borde du (jag vet inte vad som avtalats mellan dig och ägaren?) ha rätt till ersättning för de direkta kostnader för hunden (foder, ev veterinärvård etc) du haft för hunden under dessa fyra månader. Dessa kostnader skulle kunna regleras med ett övertagande av hunden.

Men det du måste göra är att i första hand kontakta dödsboet och se hur de ställer sig, kanske är "problemet" löst redan där och de är tacksamma att inte behöva försöka hitta ett nytt hem åt hunden mitt i allt annat!

Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare