Kan jag begära uppgifter ur någon annans belastningsregister?

Hej!

Kan jag som privatperson få uppgifter ur belastningsregistret om en annan person?

Ex. Om jag misstänker att personen kör bil olovandes pga rattfylla?

MVH

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag behandla belastningsregister och allmänna handlingar. Regler om belastningsregister finns i lag (1998:620) om belastningsregister och regler om allmänna handlingar finns i tryckfrihetsförordningen (TF)

Belastningsregister

Man har rätt att på begäran få ut samtliga uppgifter ur registret om sig själv och det ska lämnas kostnadsfritt en gång om året (9 § lag om belastningsregister). Anmärkningsvärt är att det bara är du själv som kan begära ut uppgifter från ditt register och ingen annan. Man har alltså ingen rätt att få ut annans belastningsregister, så du kan därmed inte få ut registret på en person du misstänker kör bil olovandes på grund av rattfylla.

Allmänna Handlingar

I Sverige finns det en grundlagsskyddad rättighet att få ta del av allmänna handlingar om de är offentliga. Detta är vad vi till vardags kallar offentlighetsprincipen. En offentlig handling är en allmän handling som inte är sekretessbelagd enligt reglerna i offentlighets- och sekretesslag (2009:400). En dom är ett exempel på en allmän handling vilket innebär att allmänheten kan begära ut dem (2 kap. 1 § TF). Det finns däremot inget centralt register som samlar alla ens domar, utan du måste i sådana fall vända till till varje enskild domstol och lämna in begäran att få ta del av domen (2 kap. 15 § och 17 § TF).

Slutsats

Som svar på din fråga så kan du alltså inte få ut uppgifter ur en annan persons belastningsregister. Du har däremot, i enlighet med offentlighetsprincipen, rätt att få ut domar om personen i fråga är dömd i domstol för något brott.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Ibrahim HalwachiRådgivare