FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/09/2022

Kan jag begära jämkning vid bodelning?

Min väninnas man har avlidit. Han har ett särkullsbarn. Gemensamma barn finns. För fyra år sedan skrev mannen över alla sina tillgångar på sin fru ,huset fick hon i gåva. Man missade att skriva äktenskapsförord. Nu äger min väninna mkt mer än sin avlidne man. För att behålla sitt giftorättsgods i sin helhet kan hon nu istället begära jämkning enligt äktenskapsbalken paragraf 12:2 mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om när jämkning enligt 2 § 12 kap. äktenskapsbalken kan ske.

I en bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå (1 § 10 kap. äktenskapsbalken). En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (1 § 7 kap. äktenskapsbalken). Vid bodelning med anledning av en makes bortgång ska, om den efterlevande maken begär det, vardera sidan som sin andel behålla sitt giftorättsgods (2 § 12 kap. äktenskapsbalken). Bestämmelsen är utformad som en ovillkorlig rätt för den efterlevande maken att behålla sitt giftorättsgods vid en bodelning. Det är enbart den efterlevande maken som har denna jämkningsmöjlighet. Genom att begära jämkning av en bodelning kan den efterlevande maken, din väninna i detta fall, skydda sin egendom mot en avlidne makens särkullsbarn och testamentstagare. Hon måste göra en sådan begäran som senast vid bodelningstillfället, vilket medför i praktiken att någon bodelning inte sker.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och om du vill ha vidare hjälp skulle jag varmt rekommendera dig att boka tid med någon av våra jurister här.

Bästa hälsningar,

Negin AhmadiRådgivare