Kan jag avtala om att få hyra ut min bostadsrätt?

Hej!

Om man köper en bostadsrätt (i detta fall nyproduktion) och har skrivet på både stadgar och upplåtelseavtal att första ägare får hyra ut sin lägenhet tillsvidare hur länge man vill (obegränsat).

Kan föreningens styrelse i senare skede ändra på en sån överenskommelse ?

Man behöver ha ett godkännande från styrelsen normalt för att kunna hyra ut. Men har man ett kontrakt som säger att man får hyra ut obegränsat så räcker det med att endast meddela föreningen om vilka som hyr?

Vill man hyra ut den i 10 år så ska det inte vara några problem fastän en styrelse är emot?

Vad jag förstod så kan styrelsen ändra en stadgar men kan dom ändra ett kontrakt som står att första ägare kan hyra ut tillsvidare ( obegränsat) ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Frågor om andrahandsuthyrning av bostadsrätter regleras i bostadsrättslagen. Där stadgas som huvudregel att styrelsens samtycke krävs för uthyrning i andra hand (7 kap. 10 § första stycket bostadsrättslagen). Det finns vissa undantag för vissa bostadsrätter som ägs av kommuner eller juridiska personer.

7 kap. 10 § bostadsrättslagen är inte dispositiv, och kan inte avtalas bort. Styrelsens samtycke krävs alltså även om det står i avtalet att samtycke inte behövs.

Ifall styrelsen vägrar ge samtycke har du dock rätt att få beslutet prövat av hyresnämnden, som kan lämna tillstånd till andrahandsuthyrning om du har skäl för uthyrningen och styrelsen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke (7 kap. 11 § bostadsrättslagen). Det finns alltså möjligheter för dig att få tillstånd till uthyrning även om bostadsrättsföreningens styrelse säger nej.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare