FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt06/07/2018

Kan jag avsäga mig faderskapet till mitt barn?

Hej! Finns det möjlighet att på något sätt göra ett avtal där man säger ifrån sig faderskapet på ett barn som inte fötts ännu? Då jag känner att jag blivit lurad då tjejen har ljugit om att hon tagit p-piller för att få mig att komma i henne för att sedan bli gravid. Känner ju att man inte riktigt kan lita på henne då och vill inte ha något med henne att göra i framtiden. Så finns det något jag kan göra för att slippa ha ansvar för barnet? Hon vill ju ha kvar det men jag vill inte så då borde det ju på något sätt kunna lösas med att jag säger ifrån mig faderskapet på något sätt så att jag räknas som en donator eller något? Mvh S

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du kommer behöva ta ansvar för ett eventuell barn om modern vägrar göra abort. Lagstiftning kring föräldrar och barn regleras i Föräldrabalken (FB).

Om ett barn föds och det är oklart vem som är far så är socialnämnden skyldig att utreda vem som är far till barnet och se till så att faderskapet fastställs enligt 2 kap. 1 § FB. Socialnämnden kan då inhämta upplysningar från modern och andra som kan styrka faderskapet, samt göra en genetisk undersökning för att säkerställa faderskapet. Om du inte bekräftar ditt faderskap kan socialnämnden i barnets ställe väcka talan i tingsrätt om fastställelse av faderskapet. Rätten ska då enligt 3 kap. 9 § FB se till att faderskapet blir ordentligt utredd, och vittnen samt genetiska undersökningar kommer ske för att ordentligt styrka ditt faderskap till barnet.

Även om det hypotetiskt skulle ha varit så att du och tjejen i fråga var överens om att du skulle fungera som en donator så har socialnämnden ändå en skyldighet att utreda faderskapet.

När ditt faderskap är fastställt är du skyldig att betala underhåll åt barnet som bestäms efter barnets behov och din ekonomiska förmåga. Denna underhållsskyldighet står fast tills barnet fyller 18 år, eller tills hen har gått ut gymnasiet, enligt 7 kap. 1 § FB.

Angående vårdnad och umgänge så anses det vara det bästa för barnet att få spendera tid med båda föräldrarna. Om du absolut inte vill träffa ditt barn kommer det troligtvis inte ses som barnets bästa att få träffa dig, men mitt råd till dig är att tänka på att sätta ditt barn först och se dennes behov främst. Det vill säga - arbeta mot en fungerande relation och var en närvarande förälder.

Vid barnets födelse kommer det att stå under vårdnad av enbart modern om du inte har erkänt något faderskap. Önskar du ta att ta del av vårdnaden eller umgänge så kan du väcka talan i tingsrätt enligt 6 kap. 4 § FB för att yrka på ändring av vårdnaden eller umgänge. Rätten kommer sedan fatta ett beslut som utgår från barnets bästa.

Sammanfattningsvis så går det inte avtala om bort ansvaret för ett barn. Som förälder till ett barn har du en skyldighet att sörja för barnet fram tills att det är vuxet.

Jag önskar dig lycka till i framtiden och hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Maja QvarnströmRådgivare