FrågaAVTALSRÄTTGåva14/11/2022

Kan jag återkalla en gåva som jag har gett till min före detta sambo?

Hej. Jag och min sambo har nyligen separerat. Till hennes födelsedag köpte jag och överlämnade en fin klocka. Denna klocka köptes på avbetalning. Avbetalningen är ännu inte fullbordad och jag har fortfarande ca 1/3 kvar att betala av nu när vi inte lever tillsammans längre. Är denna gåva fullbordad eller ej iom överlämnandet? Kan jag kräva gåvan tillbaka juridiskt sett?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är lagen angående vissa utfästelser om gåva (gåvolagen, GåvoL)

I 1 § 1 st. GåvoL sägs, på något ålderdomlig svenska, att utfästelse om gåva av lös egendom varom i denna lag sägs vare, så länge gåvan ej fullbordats, utan verkan, med mindre utfästelsen gjorts i skuldebrev eller annan urkund som blivit till gåvotagaren överlämnad, eller omständigheterna vid dess tillkomst utmärka att den var avsedd att komma till allmänhetens kännedom. Ovanstående innebär i klartext att en gåva blir bindande när den har fullbordats och när så har skett är det inte längre möjligt för givaren att återkalla gåvan. När en gåva anses fullbordad beror på vilken slags egendom det rör sig om. I förevarande fall är det fråga om en klocka, vilket betraktas som lösöre, dvs. en lös sak. I förekommande

I 2 § första meningen GåvoL anges att har genom ett skuldebrev eller på annat sätt en gåva utfästs i pengar eller lösören, fullbordas gåvan genom att det som utfästs kommer i gåvotagarens besittning. Det sistnämnda är ett uttryck för den s.k. traditionsprincipen. När en gåva i form av lösöre har traderats (överlämnats) till mottagaren har den kommit i mottagarens besittning på det sätt som avses i lagtexten. Med besittning menas för övrigt att man har saken under omedelbar kontroll, dvs. att man har rådighet över egendomen, vilket din före detta sambo har beträffande klockan. I samband med tradition uppkommer även skydd mot givarens (dina) eventuella borgenärer (borgenär = fordringsägare, icke att förväxla med rättsfiguren borgensman, vilken är en garant och således någonting helt annat). I förekommande fall kan, vid gåva av lös egendom, skydd mot överlåtarens borgenärer uppstå redan genom överlåtelseavtalet, se Högsta domstolens (HD) avgörande NJA 1998 s. 545.

Mot bakgrund av det ovan anförda har jag svårt att se hur du skulle kunna återta klockan. Såvitt jag kan bedöma är den enda möjligheten om det vid gåvotillfället avtalades om ett återtagandeförbehåll eller om din före detta sambo frivilligt skulle gå med på att lämna tillbaka klockan.

Notis: HD styr rättspraxis på det här området och är den yttersta uttolkaren av all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar domstolen s.k. prejudikat (normerande/vägledande rättsfall), vilka övriga domstolar i lägre instanser (tingsrätter och hovrätter) informellt har att följa.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare