Kan jag använda den förhöjda uppskovsbeloppet om jag sålde min bostad 2014?

Hej. Jag sålde ett hus i 2014 och köpte en dyrare lägenhet samma år. Jag har uppskov med reavinsten med 1.450.000 som var max den gången. Den överskjutande vinsten betalade jag reavinstskatten för i 2015. Efter 2015 har det maximala uppskovet höjts. Kan jag ompröva skattebeslutet och be om att få ett högre uppskov och på det sättet få tillbaka de skattepengar jag betalade in i 2015. Det skulle löna sig i och med att uppskovsräntan nu tas bort.

Lawline svarar

Hejsan,

Det stämmer att det fanns ett takbelopp men att den nu har avyttrats under 2016-2020. Du hittar förslaget genom denna länk. Enligt denna lag så gäller det förhöjda uppskovsbeloppet endast försäljningar som sker under perioden 21 juni 2016 - 30 juni 2020, se sid 11 under "ändrade uppskovsregler".

Det innebär att försäljningar under 2014 inte kan begära att denna regel ska gälla dem och följaktligen kan tyvärr inte du heller göra detta.

Jag hoppas mitt svar var klar och tydligt. Har du några följdfrågor är du välkommen att höra av dig till mig på binh.tran@lawline.se.

Vänligen,

Binh TranRådgivare