Kan jag ansöka om svenskt medborgarskap från utlandet för kortare väntetid?

Hejsan! Kan jag ansöka om svensk medborgarskap i Marocko för att minska väntetiden

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad krävs för att bli svensk medborgare?

För att kunna ansöka om svenskt medborgarskap måste du uppfylla vissa krav, bland annat att ha bott i Sverige under en viss tid. Det går att läsa vilka dessa krav är på Migrationsverkets hemsida. Utifrån din fråga antar jag att du redan uppfyller dessa krav.

Hur lång är väntetiden?

En ansökan om svenskt medborgarskap behandlas alltid av Migrationsverket. Tiden beror främst på antalet ansökningar i kö vid tillfället och individuella omständigheter i just din ansökan. Hur lång tid det tar beror också väldigt mycket på om din ansökan behöver utredas eller ej. Om din ansökan inte behöver utredas bör väntetiden vara ungefär lika lång från Marocko som från Sverige. Om din ansökan behöver utredas kan det uppkomma en extra väntetid då du ansöker från utlandet. Hur lång tid beror på vilket land du söker ifrån. Senast i juli 2018 publicerade Migrationsverket en lista över hur lång den extra väntetiden var för olika utlandsmyndigheter.

Får jag kortare väntetid om jag ansöker från Marocko?

Enligt listan skulle det inte tillkomma extra väntetid då du ansökte från Marockos huvudstad Rabat i slutet av september. Det är troligt, men inte säkert, att det även nu är liknande omständigheter. Du kommer dock heller inte få några förmåner, utan hamna i samma kö som alla andra ansökningar. Det kommer alltså att ta ta lika lång tid som om du ansökte från Sverige, om inte längre.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare