Kan jag ångra köp av konsertbiljetter?

Hej! Jag beställde för en dryg vecka sedan biljetter till ett evenemang i Göteborg nästa år via hemsidan biljettnu. Jag ville ångra mitt köp men fick som svar att detta inte var möjligt pga distansavtalslagen. Jag har ännu inte fått några biljetter eller faktura och på deras hemsida står det att ordern behandlas fast det gått över en vecka. Har man alltså ingen ångerätt över huvud taget i detta fall även om biljetterna inte ens har skickats?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Precis som företaget hävdar gäller enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen) ett undantag från den ångerrätt som gäller i vanliga fall, då du som konsument har rätt att frånträda avtalet inom 14 dagar, sk. ångerfrist (2:10 distansavtalslagen). För avtal som avser bl.a. kulturevenemang (som omfattar konserter) gäller som huvudregel ingen ångerrätt (2:11 tolfte punkten distansavtalslagen).

Har biljetterna inte hunnit skickas finns en möjlighet att häva köpet genom 37 § konsumentköplagen (KköpL); detta gäller ifall biljetterna inte har hunnit avlämnas till dig. Märk dock att säljaren kan kräva dig på skadestånd (ersättning) för kostnader som hen har haft till följd av avbeställningen (41 § KköpL).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Caroline Hallén LindqvistRådgivare