FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/11/2018

Kan jag ångra ett bodelningsavtal i efterhand?

Skillde mig 2016 och skrev på papper att min dåvarande man fick hus, företag och bilar då han inte hade råd att lösa ut mig . Jag ångrar detta idag och undrar om det går att ändra på ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Upprättandet av ett bodelningsavtal

När makarna skiljer sig ska en bodelning ske genom att makarnas egendom fördelas mellan dem (9 kap. 1 § äktenskapsbalk). Om makarna är överens kan de själva upprätta ett bodelningsavtal där de bestämmer hur deras egendomar och skulder fördelas mellan dem (9 kap. 5 § äktenskapsbalk).Bodelningsavtalet måste skrivas under av båda makarna (9 kap. 5 § äktenskapsbalk).

Kan man ångra ett bodelningsavtal i efterhand?

Under en pågående bodelning finns det möjligheter till jämkning enligt 12 kap. äktenskapsbalken. Jämkningen innebär att den egendomsfördelning som utgör grund för bodelningen ändras genom att t.ex. mindre eller mer egendom ska ingå i bodelningen. Äktenskapsbalken innehåller dock inga regler om jämkning av bodelningsavtal i efterhand, d.v.s. när bodelningen redan skett.

I samband med att bodelningsavtalet skrivs under av makarna uppstår ett bindande avtal som enligt allmänna avtalsrättsliga principer inte går att ångra.

Kan ett bodelningavtal jämkas med stöd av 36§ avtalslagen?

Högsta domstolen har uttalat att 36§ avtalslagen går att tillämpa på familjerättens område. (NJA 1982 s. 230).

36§ avtalslagen är en jämkningsregel som anger att avtal och avtalsvillkor kan jämkas eller lämnas utan avseende om det är oskäligt (orimligt) med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. För att en domstol ska kunna tillämpa denna bestämmelse förutsätts att två villkor är uppfyllda:

1.Det ska handla om ett eller flera avtalsvillkor.

2.Avtalsvillkoret ska vara anledningen till oskäligheten.

När prövningen enligt 36§ görs för att avgöra om det finns oskälighet så ska domstolen göra en helhetsbedömning utifrån följande punkter:

1. Avtalets innehåll,

2. omständigheterna vid avtalets tillkomst,

3. senare inträffade förhållanden och

4. omständigheterna i övrigt.

Här följer en förklaring på vad som avses med ovanstående punkter:

- Med avtalets innehåll avses hur avtalet ser ut, d.v.s. vad avtalsvillkoren faktiskt innebär.

- Med omständigheterna vid avtalets tillkomst avses om det finns några omständigheter innan avtalet ingicks som kan anses vara oskäliga, t.ex. att avtalsparten blivit lurad att skriva på ett avtal.

- Med senare inträffade förhållanden avses om ändrade förhållanden har gjort så att avtalet/avtalsvillkoret blivit oskäligt.

- Beträffande den sista punkten omständigheterna i övrigt så kan hänsyn tas till alla olika omständigheter som kan vara relevanta i fallet.

Vad du bör göra nu

Sammanfattningsvis har du alltså möjlighet att i en domstol åberopa 36 § avtalslagen och yrka jämkning av bodelningsavtalet som du och din man skrev på när ni skilde er.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-5333 3000 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Hoppas du fick svar på din fråga. Om du har några fler frågor eller funderingar är du välkommen åter.

Med vänliga hälsningar,

Ava SetayeshRådgivare