Kan jag ångra ett bilköp när jag skrivit på avtalet?

Hejsan, idag jag tänkte köpa en bil och vi var överens och jag har skrivit avtal med andra partnern. Jag har därefter inte betalat. Jag frågade om lånet från banken och fick inga pengar från banken. Vi bestämde att vi skulle träffas till imorgon för att göra klart affären, men efter det åkte jag hem utan bilen från firman. När jag gick hem ångrade jag mig och tänkte inte köpa bilen. Affären är inte klar än, jag har inte betalat från banken till firman. Vad är det som gäller i den här situationen, kan ni förklara?? Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det att du som konsument har skrivit avtal med en bilåterförsäljare, och inte gjort ett avtal med en annan privatperson.

När blir ett avtal giltigt?

När det kommer till köp av bil finns inget formkrav. Du kan alltså ingå ett bindande avtal utan att ha skrivit några papper om detta, dock rekommenderas att man skriver papper för bevisningens skull.

När du gett ett accept, det vill säga godtagit erbjudandet av att köpa bilen för ett visst pris, är avtalet bindande (1 Kap. 1 § Avtalslagen). Erbjudandet ska vara tydligt, till exempel “jag erbjuder dig att köpa denna bil för 50 000”. När du sedan skrivit på avtalet har du accepterat erbjudandet och gett skriftligt underlag på att det har skett.

Har jag ångerrätt?

Generellt finns ingen ångerrätt när du köper bil hos en bilhandlare, däremot kan ett avtal innehålla t.ex. öppet köp om firman valt att ha en sådan.

Den lagstadgade ångerrätten gäller endast för köp gjorda på distans (2 kap. 10 § Distansköplagen)

De möjligheter som finns för hävning av ett köp siktar mer till situationer där bilen levereras till dig väldigt sent eller om den är trasig när du får den (3 kap. 5 § och 5 kap. 8-11 §§ Konsumentköplagen).

Utifrån din fråga är dessa alternativ dock inte aktuella.

Kan jag avbeställa bilen?

Om du avbeställer bilen innan den avlämnats till dig kan bilhandlaren inte hålla fast vid köpet, men du blir skyldig att ersätta eventuella kostnader som det hela orsakat (7 kap. 3 § Konsumentköplagen). Bilhandlaren har rätt till ersättning för kostnader för att ingå och fullgöra avtalet om dessa inte kan tillgodogöras på annat sätt, kostnader som orsakats av din avbeställning, och i övrigt skäligt belopp, vilket bestäms utifrån priset för bilen, när du avbeställde, hur mycket arbete som lagts ner mm. (7 kap. 7 § Konsumentköplagen).

Sammanfattningsvis

Det kan alltså finnas en chans att avbeställa köpet förutsatt att bilen inte levererats till dig. I detta fall behöver du ersätta kostnader som du orsakat bilhandlaren.

Jag rekommenderar dig att kontakta bilhandlaren så snart som möjligt för att se över möjligheterna.

Jag hoppas att det löser sig med bilhandlaren.

Vänligen,

Lin ToftRådgivare