Kan jag ändra mitt testamente igen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om ändring av testamente regleras i ärvdabalken.

Det är fullt möjligt att ändra/upprätta ett nytt testamente. Du kan antingen återkalla det gamla testamentet och skriva ett helt nytt testamente (10 kap 5 § ärvdabalken) eller så kan du göra ett tillägg eller ändra i det redan befintliga testamentet (10 kap. 6 § ärvdabalken). Du kan även upprätta ett helt nytt testamente som gäller tillsammans med det tidigare testamentet. Det är dock säkrast att förstöra det gamla testamentet och upprätta ett helt nytt för att undvika tolkningsproblem och andra oklarheter.

Vid ändring av testamente gäller samma formkrav som vid upprättandet av ett testamente, dvs ändringen måste göras skriftligen och undertecknas av dig samt två vittnen (10 kap. 6 § ärvdabalken). Du behöver alltså fortfarande två vittnen för att kunna utföra en ändring i testamentet, det räcker inte med att du själv ändrar/stryker i testamentet.

Sammanfattningsvis kan du ändra testamentet genom att antingen återkalla det gamla testamentet och upprätta ett nytt eller göra ändringen i det redan existerande testamentet. Tänk dock på att du fortfarande måste uppfylla formkraven för testamentet (10 kap. 1 § ärvdabalken).

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare