FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/05/2019

Kan jag ändra mitt och min sons efternamn utan att kontakta den biologiska pappan?

Hej jag är frånskild sen många år vill nu byta mitt efternamn till mig o min son som snart fyller 16 år vi vill absolut inte ha någon kontakt med den biologiska pappan tyvärr har vi hans efternamn vi vill nu byta till mitt flicknamn vi vill absolut inte ha någon kontakt med honom snälla hjälp mig hur gör vi? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan regleras i lagen om personnamn.

Det är tillåtet att byta till ett efternamn som någon av ens föräldrar för nuvarande bär eller tidigare burit (9 § lag om personnamn). Jag tolkar din fråga som att det är detta du vill göra. Det krävs att din son samtycker för att ni ska kunna ändra hans efternamn. Om även den biologiska pappan är vårdnadshavare över din son krävs även hans samtycke för att kunna ändra efternamnet.

Hur gör man?

När det gäller byte till efternamn som är relaterat till någon av föräldrarna är det kostnadsfritt. Skatteverket är den myndighet som hanterar namnbyten (36 § lag om personnamn). Blanketten du ska fylla i och skicka till Skatteverket hittar du under rätt rubrik på deras hemsida.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare