FrågaAVTALSRÄTTAvtal07/06/2018

Kan idrottsföreningen tvinga mig att betala 500 kr om jag inte hittar en ersättare?

Hejsan.

Har en fråga angående grabbens idrottsförening. Det är så att man som förälder "ska" vara med o engagera sig på olika sätt i klubben 1-2/ säsong i och med det så menar klubben att medlemsavgiften är betydligt billigare. Visst självklart ställer man upp på kidsen. Inte det jag hakar upp mig på utan nu senast så de att om man som förälder inte kan ställa upp så är det upp till mig att hitta en ersättare!?? MEN skulle jag strunta i det så debiterar de mig 500kr!!??? Medlemsavgiften är 75 kr per barn per termin.

Låter väldigt märkligt tycker jag. Kan det verkligen vara så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår problematiken och ska försöka reda ut vad som gäller. Det handlar om vilket avtal ni har, vilket vi kan hitta svaren på i avtalslagen (AvtL).

De kan debitera dig det som ni har ett avtal om

Ett avtal har ni om ni kommit överens om något (1 § AvtL). Har ni inte kommit överens om att de kan debitera dig 500 kr (alltså kommit överens om detta när barnet blev medlem) - då har ni inget avtal och klubben kan inte heller debitera dig detta.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny!

Med varma hälsningar,

Clara WågefjellRådgivare