Kan hyresvärden rikta krav i efterhand?

Kan en hyresvärd kräva att få in kostnader för tillägg så som varmvattenberedare efter hyresgästen sagt upp avtalet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som utgångspunkt kan inte hyresvärden rikta krav efter att avtalet löpt ut och upphört att gälla. Det kan dock finnas en klausul i hyresavtalet som möjliggör för hyresvärden att rikta ett krav i efterhand. Jag skulle rekommendera att du läser hyresavtalet för att finna en eventuell sådan rätt för hyresvärden. Framgår inte att hyresvärden har en sådan rätt är du som utgångspunkt inte skyldig att betala.

Vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare