Kan hyresvärden kräva hyra av mig efter jag flyttat ut?

Jag flyttade ur min lägenhet och hade tills den sista augusti på mej och nu i dag så kommer den gamla hyresvärden och säger att dom kommer kräva en extra hyra av mej bara för att den nya hyresgästen inte kan flytta in än. Har dom rätt till det

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall hyresvärden kan kräva att du betalar en extra hyra för din gamla lägenhet efter att du flyttat ut.

Det korta svaret enligt min tolkning av frågan, är att nej du ska inte behöva betala en extra hyra efter du har flyttat ut, bara för att den nya hyresgästen inte kan flytta in än.

Man betalar bara hyra för de månader man har tillgång till lägenheten och hyrestiden pågår (och detta görs i förväg). Hyrestiden och hyresavtalet upphör när uppsägningstiden har löpt ut.

Du nämner att du bara hade tillgång till lägenheten till och med den 31/8, vilket jag tolkar som att det var då uppsägningstiden (och därmed hyresavtalet) löpte ut. Detta innebär att du bara ska betala hyran för augusti och om det är gjort, har hyresvärden ingen rätt att kräva en extra hyra av dig.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare