Kan hyresvärden korta ner uppsägningstiden?

Hej,

Jag och min sambo hyr en lägenhet i andra hand. Vi har idag en uppsägningstid på tre månader åt båda håll. Hyresvärden vill nu sälja sin bostadsrätt, har hon rätt att korta ner uppsägningstiden om bostaden skulle bli såld?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Av dina uppgifter gör jag antagandena att ni har ett skriftligt avtal samt att din hyresvärd hyr ut sin bostad i annat syfte än näringsidkarverksamhet. Detta medför i sin tur att lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad blir tillämplig, se 1 §.

Av 2 § återfinns ett minimiskydd för hyresgästen som innebär att avtalsvillkor som är till nackdel för denne är utan verkan om inget annat anges.

Gällande ändring av er avtalade uppsägningstid så framgår det av 3 § 2 st. 2 men. Att en överenskommelse om kortare uppsägningstid för hyresvärden än tre månader är inte bindande för hyresgästen.

Detta innebär sammantaget att din hyresvärd inte har rätt att korta ner er avtalade uppsägningstid.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar.
Josef Lindström HabtaRådgivare