Kan hyresvärden kasta ut mig för att jag använt hens rum en gång?

Hej, jag är inneboende just nu och har under de sensate dygnet använt hyrevärdens eget rum en gång utan att berätta för hen. Kan hen kasta ut mig på grund av detta? I övrigt har jag betalat min hyra i tid och inte gjort något annat som inte stämmer med hyresvärdens önskemål.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I din situation gäller 12 kap. jordabalken (också kallad hyreslagen).

Förutsättningarna för att lägenheten ska bli förverkad och hyresvärden ska ha rätt att säga upp avtalet i förväg följer av 12 kap. 42 §. Din situation är inte inkluderad i bestämmelsen. Detta medför att hyresvärden inte har rätt att kasta ut dig på grund av det som hände.

Svaret på din fråga är alltså nej, hyresvärden har inte rätt att kasta ut dig.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare