Kan hyresvärden införa rökförbud på hyresgästernas balkonger?

Hejsan,

Jag undrar om man kan införa rökförbud på balkonger på äldre fastigheter som är avsedda för hyresgäster? Enligt min hyresvärd så kan man endast införa rökförbud på balkong på nybyggnationer.

Om det inte går, vad har jag som hyresgäst för rättigheter då jag inte kan vädra hur jag vill, inte ens med de små ventliationerna då rök kommer in i mitt hem hela tiden. Jag har mitt vardagsrum och sovrum på samma sida som min balkong och alla andras. Jag har rökare till hö, vänster och under. Kan inte vistas på balkong eller vädra utan att det stör och behöver stänga flera ggr per dag eller gå in från balkongen. Jag lider dessutom av bronkit och får problem av röken.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att det är skillnad på att införa rökförbud i ett nyproducerat hus och i ett befintligt hus. I ett nyproducerat hus kan man nämligen införa samma villkor för alla hyresgäster från början, vilket skiljer sig från ett rökförbud i ett befintligt hus då hyresgästerna redan bor i huset.

Jag tolkar din fråga som att ni bor i en hyresrätt, varför 12 kap Jordabalken (även kallad hyreslagen och som du hittar här) blir tillämplig. Som hyresgäst har man en skyldighet att se till så att omgivningen inte utsätts för störningar som kan innebära fara för hälsa eller som man annars inte skäligen bör tåla, 12:25 JB (här). Om det skulle vara fråga om en sådan störning ska hyresvärden ge hyresgästen tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör, 12:25 andra stycket JB (här). Domstolarna har dock hittills inte godtagit rökning som en sådan störning som omfattas av 12:25 JB. Hyresvärden har med detta sagt inte heller möjlighet att införa ett rökförbud i er fastighet på balkonger eller uteplatser.

Något du ändå skulle kunna göra, om du redan försökt lösa problemet direkt med grannarna, är att kontakta hyresgästföreningen och din kommuns miljökontor för att göra en eventuell utredning. Kanske kan omfattningen av dina grannars rökning göra att rökningen ändå ska anses vara en sådan störning som omfattas av 12:25 JB? Jag kan dock inte ta ställning till om så är fallet.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare