Kan hyresvärden höja hyran utan att säga något?

Hej, tänkte bara kolla om man får göra en hyres höjning "250kr" och inte meddela hyresgästen? Finns det något man kan göra om man inte får det?

Och måste jag betala retroaktivt för dom 2 månaderna som också står med?

Tack på förhand!

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag skulle först och främst vilja råda dig att se efter ifall det finns en förhandlingsordning enligt hyresförhandlingslagen för huset du bor i. Titta i ditt hyresavtal efter en förhandlingsklausul. Finns en sådan förhandlar hyresgästföreningen å dina vägnar och i så fall gäller de ändringar som förhandlingarna resulterat i. Hyresvärden ska informera hyresgästerna om förhandlingsresultatet enligt 19 § 2 st hyresförhandlingslagen.

Om du vill vara säker på att en förhandling verkligen ägt rum innan hyreshöjningen kan du höra av dig till hyresgästföreningen. Du kan också höra med dem om informationen du fått av din hyresvärd stämmer. Även om förhandlingsordning finns kan du enligt 5 § fjärde stycket hyresförhandlingslagen ändå begära prövning av villkoren i enlighet med 12 kap 54 § jordabalken. Det är dock osäkert om det kommer ge något ifall förhandlingar ägt rum.

Finns det ingen förhandlingsordning kan dina hyresvillkor (t ex hyran) inte ändras av hyresvärden ensam, utan precis som för alla avtal gäller att ni måste vara överens om ändringar. Du kan i så fall fortsätta betala din gamla hyra. Enligt 12 kap 54 § jordabalken måste hyresvärden informera skriftligen om att hen vill ändra hyran. Går du inte med på ändringen och hyresvärden ändå vill få igenom den får hen i så fall vända sig till hyresnämnden som kan bestämma om ändrade villkor.

Om hyreshöjningen inte är resultatet av en förhandling får hyresvärden inte ta ut retroaktiv hyra (12 kap 55 d § jordabalken). Går ärendet till hyresnämnden och de beslutar om höjning kan du dock behöva betala retroaktivt för tiden hyresnämnden behandlade frågan, men inte mer.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare