Kan hyresvärden höja hyran under pågående hyrestid?

Hyr ett gammalt litet hus/stuga med väldigt låg standard som stått tomt i 4 år o som jag har målat o bytt element mm på med egna pengar han har inte betalt något av detta. .Jag flyttade in 1 oktober. Redan innan kontraktet skrevs på hade ägaren( en privatperson )märkt problem i badrummet så det var tvunget att helrenoveras, fukt hade tagit sig in utifrån o ingen försäkring tog det. Nu säger han att han måste höja hyran. Jag har betalt full hyra trots inget badrum o inga tvättmöjligheter av kläder. Jag står för all el o vatten o sopor utöver hyran.

Får han höja hyran hur som helst o isåfall hur mycket. Mvh Jeanette

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du beskriver att personen du hyr av en är privatperson. Jag utgår från att du hyr bostaden i andra hand, och därmed tillämpas Lagen (2012:978) om uthyrning av egen bostad.

Ändring av hyresvillkoren:

För att hyresvärden ska få till en ändring av hyran krävs att denne meddelar dig skriftligt om detta och att du godkänner ändringen (4 § Lagen om uthyrning av egen bostad). Om ni inte kan komma överens har hyresvärden rätt att ansöka om ändring av hyresvillkoren i hyresnämnden.

Hyresnämnden fastställer då hyran (om inte lägre hyra följer av avtalet), till ett belopp som inte påtagligt överstiger kapitalkostnaden och driftkostnaden för bostaden. Kapitalkostnaden beräknas som en skälig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde. Avkastningsräntan anses rimlig om den ligger ett par procent över riksbankens referensränta. Driftkostnaderna relaterar till uthyrarens faktiska kostnader – såsom el och vatten. Kapitalkostnaden är den uppskattade kostnaden för att ha kapitalet bundet i bostaden.

Kostnaderna

Du skriver att det är du som står för driftkostnaderna. Vid bedömning av bostadens skick och beroende på vad du betalar i dagsläget, är det inte omöjligt att hyresvärden får igenom ändring av hyresvillkoren i hyresnämnden. Om detta skulle ske anses hyresnämndens beslut som ett avtal om fortsatt uthyrning (5 § Lagen om uthyrning av egen bostad). Utgångspunkten för prövningen är vad ni har avtalat om hyran. Vid prövning av hyran ska hänsyn tas till de underhållsarbeten (elementen) som du utfört. Dessa får hyresvärden inte tillgodoräkna sig om det inte finns särskilda skäl för detta. (I ditt fall bör inga sådana särskilda skäl anses föreligga) (1 § Lagen om uthyrning av egen bostad, och 12 kapitlet 55 b § Jordabalken)

Renovering av badrum med anledning av fuktskada bör vara sådant som hänför sig till hyresvärdens underhållningsplikt (1 § Lagen om uthyrning av egen bostad, och 12 kapitlet 15 § Jordabalken), och bör inte anses utgöra något särskilt skäl för att få till en hyreshöjning.

Slutsats

Enligt min mening är det utifrån din beskrivning av bostadens skick, samt det faktum att du står för driftkostnaderna, inte sannolikt att hyresvärden får igenom en sådan ändring. Om detta mot förmodan skulle ske kan hyresnämndens beslut överklagas inom tre veckor.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare