Kan hyresvärden förbjuda husdjur?

Hej, Vi har katt och bor i hyreslägenhet, katten går delvis ute och delvis inne. Vi öppnar altandörren för att släppa ut den ibland. Grannarna har nu börjat klaga att katten gör sina behov i sandlådan som finns i området. De har gått så långt att vi har tagit emot hot från folk som inte gillar katterna. I.o.m detta har vi hört av oss till bostads bolaget för att försöka lösa detta. Men där verkar dom inte villiga att hjälpa till... dom skyller bara på våran katt även om flera grannar i hus som inte ägs av bostadsbolaget går där också. Nu vill dom förbjuda oss att ha katt annat fall hotar dem med att skicka ut ett brev till alla boende och peka ut oss... och eventuellt vräka oss... Har dom verkligen stöd i lagen att göra på detta vis att förbjuda oss att ha katt? De är ju bara ett sätt att försöka få bort oss men de kommer ju inte lösa problemet då grannkatterna också går där.... Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

I de allra flesta fall kan hyresvärden inte förbjuda hyresgästen att ha husdjur i lägenheten. Ett förbud är endast giltigt om det finns sakliga skäl, exempelvis om huset är anpassat för allergiker. Om er hyresvärd beslutar om nya villkor där husdjur är förbjudna är detta förbud alltså inte giltigt. Ni har full rätt att ha kvar er katt. Ni kan i sådana fall inte bli vräkta på grund av att ni har kvar katten. Skulle en konflikt uppstå skulle ni ha hyresnämnden på er sida.

Att katten gör sina behov i sandlådan är heller inget som ni som ägare kan hållas ansvariga för. Kattägare har inte ett strikt skadeståndsansvar för skador katten orsakar, utan endast hundägare har ett sådant strikt ansvar. Som kattägare ansvarar man bara för skador som uppstår på grund av vårdslöshet/uppsåt. Att låta en katt gå lös i ett bostadsområde är inte ett vårdslöst beteende utan något som är att anse som normalt och vanligt. Ni kan därmed inte hållas ansvariga för det.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare